برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالبش را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید
علمای اهل سنت شستن دست از نوک انگشت به سمت آرنج را واجب نمی دانند و فقط مستحب می دانند
علمای اهل سنت شستن دست از نوک انگشت به سمت آرنج را واجب نمی دانند :
 
(فقط مستحب می دانند)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
# بغوی (مفسر شهیر اهل سنت) : معنی «الی» «جهت شستن» نیست بلکه معنی «معیت» را دارد.
 
# بن باز (مفتی اعظم عربستان) : واجب نیست دست ها از نوک انگشتان به سمت آرنج شسته شوند.
 
# «امام نووی» (عالم شهیر اهل سنت) : مستحب است اگر کسی آب روی دست می ریزد دست ها از آرنج شسته شود.
 
# در کتاب «الفقه على المذاهب الاربعه» آمده : نزد شافعی مستحب است اگر کسی آب روی دست می ریزد دست ها از آرنج شسته شود.
 

 آقای بغوی (مفسر شهیر اهل سنت) در تفسیر خود مینویسد که معنی «الی» «جهت شستن» نیست بلکه معنی «معیت» را دارد:

قوله تعالى ) وأيديكم إلى المرافق ( أي مع المرافق كما قال الله تعالى ) ولا تأكلوا أموالهم إلى أموالكم ( أي مع أموالكم وقال ) من أنصاري إلى الله ( أي مع الله وأكثر العلماء على أنه يجب غسل المرفقين وفى الرجل يجب غسل الكعبين

سخن خداوند " و دستانتان تا آرنج"  یعنی دستانتان  به همراه آرنج ها.  همانطوری که خداوند میفرماید: " و اموال آنها(یتیم) را تا اموال خود نخورید"  یعنی با اموالتان .
و در ایه :  "از نصاری تا الله" یعنی با الله و بیشتر علما گفته اند که شستن آرنج واجب است ....

تفسير البغوي  ج 2  ص 15

آقای بن باز مفتی اعظم عربستان می گوید :
 

هل يجب عند غسل اليد عند الوضوء من المرفق إلى الكف من الأعلى إلى الأسفل، أم أنه لا يجب التقيد باتجاه معين؟

الواجب غسل اليد من أطراف الأصابع إلى المرفق في الوضوء، كان النبي -صلى الله عليه وسلم- كان يغسل ذراعيه مع المرفقين حتى يشرع في العضد، يعني يدخل المرفقين في الغسل، سواءٌ بدأ من أعلى أو من أسفل، المهم أن يجري الماء على اليد من أطراف الأصابع إلى المرفق إلى أول العظم، وهكذا في الرِّجل يجري الماء على الرجلين حتى يستدخل الكعبين يشرع في الساق، فتكون المرفقان والكعبان كلها داخلة في المغسول

سوال :  آیا در هنگام وضو، شستن آرنج تا دست  از بالا به پایین  واجب است یا اینکه جهت آن مهم نیست؟

جواب : آن چیزی که واجب است، شستن دست از دور انگشتان تا آرنج است . پیامبر ص دستانش(ساعد) را با آرنج میشست تا اب بر بازو هم جاری میشد. یعنی اینکه آرنج در شست و شو وارد میشود . جدای از اینکه از بالا شروع شود یا از پایین ؛ مهم این است که آب بر دست از اطراف انگشتان تا آرنج تا اول استخوان جاری شود ...


الكتاب: فتاوى نور على الدرب، المؤلف: عبد العزيز بن عبد الله بن باز (المتوفى: 1420هـ)، جمعها: الدكتور محمد بن سعد الشويعر - ج5ص104

 آدرس از سایت بن باز :

http://binbaz.org.sa/node/16658

فایل صوتی صدای بن باز:

http://ibnbaz.org/audio/noor/018820.mp3


 «امام نووی» در کتاب المجموع تحت عنوان:«فی مَسائِلَ تَتَعَلَّقُ بِغَسْلِ الْیَدِ» می نویسد:

قالَ اَبُوالقاسِمِ الصَّیْمَری وَ صاحِبُهُ الماوِرْدی فِی الحاوی: «یَسْتَحِبُّ اَنْ یَبْدَأَ فی غَسْلِ یَدَیْهِ مِنْ اَطْرافِ اَصابِعِهِ فَیَجْرِى الْماءَ عَلى یَدَیْهِ وَ یُدیرُ کَفَّهُ الاُخْرى عَلَیْها مُجْرِیاً لِلْماءِ بِها اِلى مِرْفَقِهِ وَ لا یَکْتَفى بِجَرْیانِ الْماءِ بِطَبْعِهِ، فَاِنْ صَبَّ عَلَیْهِ غَیْرُهُ بَدَأَ‌ بِالصَّبِّ مِنْ مِرْفَقِهِ اِلى اَطْرافِ الاَصابِعِ.» 


ابوالقاسم صیمری و ماوردی در الحاوی گویند: «مستحب است که در شستن دست ها از انگشتان شروع شود. پس باید آب را بر دست بریزد و کف دست دیگر را بر آن بکشد تا آب را به آرنج برساند و نباید فقط به جریان آب اکتفا نماید. پس اگر کسی بر او آب ریخت، باید برای شستن دستان از آرنج شروع کرده و به انگشتان ختم کند.»

المجموع شرح المهذب ج1 ص394 المؤلف: أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف النووي (المتوفى: 676هـ)، الناشر: دار الفكر.
 
وضو النبي

در کتاب «الفقه على المذاهب الاربعه» آمده:

مِنَ السُّنَنِ الشّافِعی: «... اَمّا اِذا تَوَضَّأَ مِنْ مَکانٍ یَنْزِلُ مِنْهُ الْماءُ عَلى یَدِهِ بِدُونِ اَنْ یَغْتَرِفَ هُوَ مِنْهُ کَما اِذا تَوَضَّأَ مِنْ حَنَفِیَّةٍ اَوْ اِبْریقٍ اَوْ کاَن یَصُبُّ لَهُ الْماءَ شَخْصٌ فَاِنَّهُ یَبْدَأُ فِی الْیَدَیْنِ مِنَ الْمَرافِقِ.» 

از مستحبات وضو نزد شافعی: «... اما اگر از جایی وضو بگیرد که آب بر دستش می ریزد. بدون آن که مشت، مشت بردارد؛ مثل این که از حنفیه(حوضی که از آن، آب خارج می شود یا شیر آب) یا آفتابه استفاده کند یا این که شخصی برایش آب بریزد، مستحب است که از آرنج شروع نماید.»
 
الفقه على المذاهب الأربعة ج1 ص67 المؤلف: عبد الرحمن بن محمد عوض الجزيري (المتوفى: 1360هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية، 1424 هـ - 2003 م، عدد الأجزاء: 5. 
 

وضو پیامبر

0 نظر
اگر دنبال حقیقت هستید روی مطالب زیر کلیک کنید
درباره ما
برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالبش را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید
فهرست مطالب