close
تبلیغات در اینترنت
4 قرائت «ارجل» بر «جر» و فقط 3 قرائت آن بر «نصب» است.
4 قرائت «ارجل» بر «جر» و فقط 3 قرائت آن بر «نصب» است.

# طبق روایات اهل سنت ؛ 7 نفر از مفسران بزرگ ، قرآن را اعراب گذاری کردند که 4 نفر از آنها «ارجلکم» را «مجرور» نقل کرده اند و فقط 3 نفر از آنها «ارجلکم» را «منصوب» نقل کرده اند.


# قرآن در زمان پیامبر (ص) و پس از مرگ او بدون اعراب بود.

# در نیمه سدهٔ دوم هجری قمری ، «هفت تن از روخوانان سرشناس قرآن» ، آن را اعراب گذاری کردن که مشهور به «قراء سبعه» شده اند.

# این 7 نفر عبارتند از : ابن كثير مالکی ، ابو عمرو ، حمزه کوفی ، عاصم کوفی ، ابوعامر ، کسایی کوفی ، نافع مدنی

# از نظر علمای اهل سنت ، همه قرائت های هفت گانه ، صحیح هستند.


امام فخر رازی (عالم مشهور اهل سنت) : 4 نفر از «قراء سبعه» ارجلکم را «مجرور» خوانده اند و فقط 3 نفر آن را «منصوب» خوانده اند.

قال: حجّة من قال بوجوب المسح مبنی على القراءتین المشهورتین فی قوله:" وَ أَرْجُلَکُمْ" و هما:

الاوّل: قرأ ابن کثیر، و حمزة، و أبوعمرو،  و عاصم‏ فی روایة  أبو بکر عنه ‏بالجرّ.

الثانی: قرأ نافع، و ابن عامر، و عاصم ‏فی روایة حفص عنه‏ بالنصب.

دلیل کسانی که گفتند مسح واجب است مبنی بر 2 قرائت مشهور در بیان «ارجلکم» است و آن دو عبارتند از :

اول :  ابن کثیر و حمزه و ابوعمرو و عاصم به روایت (شاگردش) ابوبکر به جر خوانده اند.

دوم : نافع و ابن عامر و عاصم به روایت حفص به نصب خوانده اند.

التفسير الكبير ج11 ص305 المؤلف: أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ)، الناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الثالثة - 1420 هـ


نکته ها :

# از «قراء سبعه» ، 4 نفر به جر خوانده‌اند و 3 نفر به نصب ، يعني اکثريت با کساني است که به جر خوانده‌اند.

# اگر قرائت اکثریت (4 نفر) را بگیریم و «ارجلکم» را «مجرور» بخوانیم ، در نتیجه باید بگوییم 100 درصد پا باید مسح شود چون اعراب «ارجل» مانند «رئوس» منصوب می شود و در نتیجه کاملا واضح است که «ارجل» به «رئوس» عطف می شود.

# اگر نظر 3 نفر باقی مانده را بگیریم باز هم پا باید مسح شود چون در این صورت «ارجل» به محل «رئوس» عطف می شود همانطور که در آیه 3 سوره توبه ، اعراب ظاهری «رسول» با «الله» متفاوت است اما «رسول» عطف به محل «الله» شده است. (أَنَّ اللّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَ رَسُولُـــهُ). در این حالت می گوییم  «عطف بر محل» رخ داده است. «عطف بر محل» در كلام عرب و قرآن شايع است.

# یعنی به هر 2 روش که بگیریم کار شیعه در مسح پا درست است و کار اهل سنت در شستن پا غلط است.


دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت : 12:57 | نویسنده : شیعه
نظر
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

فهرست مطالب
موضوعات
دیگر موارد